سلام مع الله

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3

الله بالنسبة لك، قاضي أم صديق؟!

اذهبي بسلام

وهي مستخبية من الناس ومش عايزة حد يعرفها، راحت المرأة نازفة الدم تلمس يدوب لبس يسوع. وكان وقتها الخوف ماليها، لان في شريعة اليهود أي حد عنده نزيف دم ده يعتبر نجس ومينفعش يلمس اي حد، ولازم يعيش لوحده بعيد عن كل الناس. بس هي كان عندها إيمان أن يسوع يقدر يشفيها بس لو لمست هدب ثوبه. وده اللي حصل فعلاً. ولما عرف يسوع انها هي اللي لمسته، خافت جدًا لأنها نجسة ومينفعش تلمس حد، وده مش أي حد ده القدوس. لكن يسوع قالها “اذهبي بسلام”
من خلال القصة دي نقدر نشوف نوع مهم جدًا من السلام اللي الله ادهولنا:

سلام مع الله

والسلام مع الله ده معناه، إننا كنا في عداوة مع الله بسبب خطايانا وكسرنا لوصاياه “وأنتم الذين كنتم قبلاً أجنبيين وأعداء في الفكر، في الأعمال الشريرة” فلأن فكرنا وتصرفتنا كانت شريرة انفصلنا عن الله (رو٨:٧) ، ولأننا حبينا العالم وشهواته بقينا في عدواة مع الله (يع٤:٤). الملك قد حضر

وعشان نرجع تاني ونكون في مصالحة مع الله، كان لازم حد يرفع العدواة دي. وده اللي عمله يسوع على الصليب “قد صالحكم الآن في جسم بشريته بالموت” فيسوع كان المُصالح بينا وبين الله، هو اللي مسك ايدينا وقربنا ليه. وبكده اصبحنا في سلام مع الله. وبكده نازفة الدم اتملت بالسلام ده بدل الخوف، وبكده اتقابلت مع الله وجه لوجه من غير خوف.

الله مِش عدوك

ولو انت لسة مخدتش السلام ده، ومتمتعتش بالحرية من الخوف، اسمع بولس بيقولك تعمل ايه عشان تنال السلام ده  “فَإِذْ قَدْ تَبَرَّرْنَا بِالْإِيمَانِ لَنَا سَلَامٌ مَعَ ٱللهِ بِرَبِّنَا يَسُوعَ ٱلْمَسِيحِ” فبما إنك استخبيت في المسيح يسوع وأمنت أن هو اللي هيخلصك من خطاياك ويبررك قدام الله، صدق أنك في سلام مع الله. فالسبب اللي كان مخليك في عدواة مع الله، يسوع رفعه وخلاك مبرر ، وبالتالي انت في سلام مع الله.

ولو انت اتمتعت بالنوع ده بصلّي أن ربنا يفتح عنينا علي الناس الكتير اللي عايشه وهي خايفه من الله، لأن علينا ندور مهم اننا نرشدهم للسلام ده ” إِذًا نَسْعَى كَسُفَرَاءَ عَنِ ٱلْمَسِيحِ….. نَطْلُبُ عَنِ ٱلْمَسِيحِ: تَصَالَحُوا مَعَ ٱللهِ”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ارسل لنا

راسلنا على البريد والإلكتروني وسنتواصل معك في أقرب وقت.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?