لو كانوا سألونا !!

الرئيسية » الحياة » لو كانوا سألونا !!
بتاريخ
لو كانوا سألونا !!
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

تخيل لو نفع  تختار المكان اللي هتتولد فيه وحالتك الاقتصادية والاجتماعية كنت هتختار ايه؟!

اغنية كوميدية ولكنها حقيقة ..

افتكرت الأغنية الكوميدية لثلاثي أضواء المسرح وهما بيندبوا حظهم  وبيقولوا “لو كانوا سألونا قبل ما يولدونا عارفين كنا نقول أيه؟! كنا نقول أعتقونا علشان يخلفونا في العهد اللي أحنا فيه”، وطبعا في الظروف الأقتصادية اللي بتمر بيها البلد كلنا بنتمنى نفس الأمنية، حتى لو مكنش السؤال عن أننا عايزين نتولد من الأساس ولا لأ، كفاية بس يسألونا عن المكان والظروف اللي حابين نتولد فيها.

تعالوا نتخيل دقائق أننا عندنا حرية أختيار ونجاوب على الأسئلة دي ، تتمنى تتولد فين؟ أيه الوضع الاجتماعي اللي كنت تتمني تعيش فيه؟ ممكن تكون أمنياتك مثلا .. أنك تولد في عهد الطبقات الأرستقراطية وتكون واحد منهم، أو أنك تكوني ذات قوام مرشوق وعنين  واسعة … الخ. وكل واحد هيتفنن طبعا في أنه يحط أمنياته.

شخص واحد بس اللي كان عنده حرية الاختيار ..

شخص واحد بس كان عنده امكانية وحرية انه يختار المكان اللي هيتولد فيه وازاي يعيش وكل حاجة قبل ما يتولد، بس هو اختار أنه يتولد في مذود ومكنش معاه فلوس يدفع الجزية، ومكنش عنده مكان يسند راسه، واختار أنه يتولد زي افقر الفقراء علشان يعيش في وسطهم ويحس بيهم، بالرغم من انه ملك الملوك وكان ممكن أنه يختار أنه ميتولدش، أو يتولد كملك أغنى من كل الناس، بس هو أختار ده محبة وتضحية منه عشاني وعشانك..


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ