هو اللي بيحصل ده منطقي؟

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
4

 هل من المنطقي إن الله يبقى إنسان؟! طب واشمعنا شكل الإنسان بالذات؟!!

في الجو الحر ده أغلبنا بيشرب مياه مثلجة، وفي ناس بتاكل الثلج، وفي ناس تاني بتشرب مياه ساقعة بس مش ثلج علشان بيتعبوا من الثلج، وفي وسط الحر بنلاقي ناس عايزين يحفظوا على بشرتهم وبيعملوا حمام بخار علشان ينظفوا بشرتهم من حر الصيف.

لما ببص لكل إستخدامات المياه على حده بسأل نفسي هو أنا ينفع أقول أن الثلج ده مش مياه؟ طب ينفع أقول أن البخار ده مش مياه؟ الحاجة الوحيدة اللي أنا شايفها مياه هي المياه العادية، لكن بالرغم من أني مش شايف البخار مياه ولا الثلج مياه، لكن هما في الحقيقة مياه، الثلج ينفع أقول عليه ثلج ومياه، والبخار ينفع أقول عليه بخار أو بخار ماء. طبعا إحنا فاهمين شكل الثلج والبخار لأننا شايفينه، لكن  ده نتيجة تكوين جزيئات الماء اللي ممكن تكون معقدة، وبالرغم من أن أشكال المياه واحدة إلا غنها مهما تغير شكلها وطرق إستخدامها هتفضل مياه مش هتتأثر بتأثر شكلها.

إله الخليقة!

نفس الفكرة بالنسبة لله مع فارق التشبية طبعاً، طبيعته مش هتتأثر لو اتخذ صورة إنسان ده  بالعكس هو اختار كده لأنه عايز يوصل لنا احنا، وعلى فكرة كمان مكتوب في الكتاب المقدس إن الله خلق الإنسان على صورته وشبهه، فالإنسان عموماً كائن مُكرم من الله، بس برضه ده مايمنعش خالص إن الرب يسوع المسيح إله له كل الكرامة والمجد، وإن كانت الخليقة اللي بنشوفها بعنينا ينفع يبقى فيها أكتر من حاجة من في نفس الوقت، فمابالككم بقى بإله الخليقة دي كلها!!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
4
0 Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ارسل لنا

راسلنا على البريد والإلكتروني وسنتواصل معك في أقرب وقت.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?